Hur kommer jag igång med e-postmarknadsföring?

Tänk om du kunde kommunicera med befintliga och potentiella kunder på ett smidigt, kostnadseffektivt och träffsäkert sätt. Istället för att skjuta brett som med annonsering, så hamnar e-post direkt i kundernas inkorgar. Du har oändliga möjligheter att skapa och bygga meningsfulla kundrelationer. Från dag ett är de kvalificerade leads eftersom de har valt själva att ta del av dina nyheter, tips och bästsäljare.

Det är kostnadseffektivt

Det finns ingen marknadsinsats ni kan göra som ger ett högre ROI (avkastning på investering) än e-postmarknadsföring. Det är kostnadseffektivt, personligt, mätbart och kan anpassas för att nå specifika målgrupper med relevant innehåll.

E-postmarknadsföring gör det möjligt att bygga starka kundrelationer, driva engagemang och konverteringar samtidigt som ni kan följa upp allt i realtid och optimera kampanjerna för ännu bättre avkastning.

Du behöver en ESP (leverantör av e-posttjänster), en kundlista och en strategi så är du på god väg. Här är en enkel strategi som du kan följa:

  • Definiera mål och syfte 
  • Analysera din målgrupp
  • Segmentera din e-postlista
  • Skapa innehåll
  • Bygg formulär
  • Bestäm en tydlig CTA (call to action)
  • Automatisera e-postflöden (Marketing Automation)
  • Testa, testa, testa (A/B testa gärna)
  • Analysera resultatet och justera strategin därefter.

Några mätvärden att hålla koll på

Open rate

Open rate, eller på svenska öppningsfrekvens, visar två saker. Hur bra din ämnesrad är och hur många av dina kunder som faktiskt är intresserade av ditt företag. Du kan påverka din open rate med att A/B testa ämnesrader och segmentering av dina listor. 

15-25% anses vara en bra öppningsfrekvens inom e-postmarknadsföring, och över 25% får anses vara en mycket bra open rate.

Click rate

Här kan man spåra allt klickbart i mejlet såsom bilder, länkar, knappar. Här är det också testa, testa, testa som gäller. En generell siffra att sikta på är 2-2.5% och allt över 2.5% click rate får anses vara ett mycket bra resultat.

Bounce rate

Bounce rate i e-postmarknadsföring är andelen e-postmeddelanden som “studsar” dvs. inte kan levereras. En “hard bounce” uppstår när orsaken kan vara en ogiltig eller felaktig e-postadress, en domän som inte existerar eller en server som blockerar mottagandet. En “Soft bounce” kan bero på att mottagarens inkorg är full, tillfälliga serverproblem eller att e-postmeddelandet är för stort. Hard bounce bör ligga under 1% och soft bounce under 2%. Om din ESP inte aktivt städar listan automatiskt, behöver ni själva ta bort kontakter som ni inte kan leverera till.

Conversions

När man pratar om conversions, eller på svenska konverteringar, så tänker vi ofta handel och att kunden har gjort ett köp men här är det upp till er som företag att definiera en konvertering. Tänk i linje med: gjort ett köp, bokat ett möte, begärt en offert.

Slutord

E-postmarknadsföring är ett av de mest kraftfulla verktygen för att bygga varaktiga kundrelationer och driva tillväxt. Oavsett om ditt mål är att öka försäljningen, bygga lojalitet eller driva konverteringar så är e-postmarknadsföring en strategi som inte bara levererar, utan också kan skalas upp och optimeras för kontinuerlig framgång.

Vill du ha hjälp med din e-postmarknadsföring, tveka inte att kontakta oss på Entire.

Dela med ditt nätverk

Facebook
LinkedIn

Fler artiklar

Webbyrå Uppsala
Hur flyttar jag min e-handel till Shopify?
Hur kommer jag igång med e-postmarknadsföring?
6 tips till dig som söker praktik eller exjobb som utvecklare eller designer
Vad är Growth Marketing?
Vad gör en UX byrå?

Tack för din förfrågan, en SEO-specialist
kontaktar dig inom kort

För snabbare hjälp fyll i dina kontaktuppgifter nedan